roadbookroad-1agreement billopen-book-top-viewinfinityinfinity-1infinity-2boombomb helptechnical-supportcharityhelp-1 technical-support-1cruise canoedistanceroad-2transportationroad-3splitroutetrophymedal trophy-1 trophy-2 win partners-claping-handscommunitydevelop partnerpartnerslightbulb businessinspirationbusiness-1earlistener salesbusiness-statistics-sketchconstruction quotefightfight-1 boxerboxer-1 fight-2 fight-3boxer-2boxing-glovefight-4fight-5 fight-6boxing-glove-1

Voordelen van een goede bedrijfscultuur

  • Home
  • blog
  • Voordelen van een goede bedrijfscultuur
blog image

Mogelijkheid om feedback te voorzien​

Eén van de belangrijke onderdelen van een open bedrijfscultuur, is de mogelijkheid om feedback te voorzien. De meeste bedrijven bedenken een manier waarbij de medewerker feedback kan geven aan de hand van een jaarlijks of halfjaarlijks functioneringsgesprek of evaluatiegesprek. Wat denk je trouwens van de term waarderingsgesprek?

Het probleem is dat feedback voor medewerkers, eerder een 1 op 1 gesprek is, waarbij veelal gesproken wordt in één richting, en niet in twee richtingen. Hierbij ligt de focus in het verbeteren van de manier van werken van de medewerker. Echter is de focus leggen op feedback voor de werkplek, waarin niet alleen het functioneren van de werknemer onder de loep wordt genomen, maar ook de processen én de manier van werken op de werkplek. Door dit uit te oefenen in jouw bedrijf kan je ervoor zorgen dat deze gesprekken, open gesprekken worden, in beide richtingen. Hierdoor kan de medewerker op gelijke waarde spreken met de werkgever, waarbij de feedback een grotere impact kan hebben.

Zaakvoerders werken hard om een open bedrijfscultuur te creëren. Teambuilding, BBQ’s, flexibiliteit in de werkuren, begrip voor onverwachte persoonlijke zaken worden hier vaak als voorbeeld gehanteerd. Hoewel deze verschillende voorbeelden onderdeel zijn van een open bedrijfscultuur, wordt vaak vergeten dat de mogelijkheid om zonder schrik feedback te kunnen geven, één van de meer belangrijkere pijlers is om een open bedrijfscultuur te creëren.

 

3 voorbeelden

Onderstaand zijn 3 voordelen van een werkplek, waarin goede feedback gegeven kan worden:

Bewustwording

Omdat een bedrijf continue groeit, verouderen sommige processen of duiken er pijnpunten op tussen medewerkers welke, indien deze niet aangepakt worden, kunnen leiden tot grotere frustraties. Door feedback te geven, worden deze ontdekt en tijdig een oplossing voor voorzien.

Innovatie en ideeën

Doordat medewerkers feedback kunnen geven, kunnen ze zichzelf en het bedrijf de mogelijkheid geven om te groeien. 

Feeling Valued

Feedback kunnen geven, zonder hiervoor zenuwachtig te hoeven zijn, zal ervoor zorgen dat medewerkers zichzelf gewaardeerd voelen in jouw bedrijf. Hierdoor zal het verloop van de medewerkers verlaagd worden. Medewerkers kunnen zichzelf engageren, waardoor het makkelijker is om zich aan te passen aan nieuwe technologieën of processen binnen de werkplek. Hun motivatie om te komen werken zal groeien waardoor consequent ook hun productiviteit omhoog zal gaan.

Wetenschappelijke feiten

Wetenschappelijke feiten om jouw manier van denken in verband met het geven van feedback op de werkplek, te veranderen.
  • Mensen houden ervan om feedback te geven, maar niet om feedback te krijgen.
  • Medewerkers weten al wanneer er negatieve feedback aan komt, vooraleer wanneer de werkgever deze geeft. Dit komt omdat ze in bijna alle gevallen iets hebben uitgevoerd waarbij ze zichzelf niet goed voelen.
  • De basis van goede feedback is vertrouwen. Het geven van anonieme feedback zorgt ervoor dat er geen vertrouwen is. Vermijd daarom om anonieme feedback te geven aan een medewerker. 
  • Des te meer je luistert, des te meer mensen denken dat je geweldig bent in het feedback geven. Nadat de medewerker zijn feedback heeft gegeven, voorzie je je eigen feedback hierop. Zo behoud je een gesprek dat in beide richtingen loopt.
  • Hoe meer je vraagt naar feedback, hoe efficiënter deze feedback wordt.
  • Geef de voorkeur aan verbeterende feedback te geven. Natuurlijk dien je op gepaste momenten zeker ook waardering te geven over de medewerker.
  • Negatieve feedback achterhouden, is eerder vanwege jezelf, dan vanwege de persoon waarover je negatieve feedback hebt. Dit komt omdat er vrees is dat, wanneer je negatieve feedback geeft, je niet als een “leuk persoon” wordt gezien door de andere persoon.

FAST Actiepunten (Frequent, Appropriate, Specific, Timely)

Probeer feedback zo frequent mogelijk te geven. Doe dit altijd op een zeer specifieke en passende manier en indien mogelijk, binnen 72h.

  1. Auditeer jezelf over hoe jezelf feedback geeft
  2. Vraag om feedback
  3. Luister naar feedback
  4. Stop met de “Sandwich” methode
  5. Oefenen!